Godmorgon Bloggen!

Då vaknade man åter upp till en dag med strålande sol (och värk). Vad härligt att det trista vädret från igår dragit över. Nu är det vår igen! Och långfredagen. Jag kommer ihåg när jag var liten, då var verkligen långfredagen oändligt lååååång. Allt var stängt och det fanns inte så mycket att göra, bara vänta på det där goda påskägget som man alltid fick leta efter på påskafton. Lika spännande varenda påsk, trots att jag åt lördagsgodis varje vecka. Det är något speciellt med påsken och godis. Det känns även som att det är lite "mer tillåtet" att äta godis i stora mängder.

Hur som helst började vi dagen nyttigt med att baka scones, grova eftersom vetemjölet tog slut, med aprikoser och russin i. Klart att vi åt ägg med!

   

Idag var det mycket på bordet och såklart de obligatoriska grönsakerna! Brödet var riktigt gott! Testa för här kommer receptet!

Mumsiga frukost scones

7,5 dl mjöl (4,5 dl rågmjöl+3 dl vetemjöl)
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1/2 dl råsocker
125 g kallt margarin
1 ägg
2 dl mjölk

russin och aprikoser klippta i småbitar efter önskad mängd!

Blanda de torra ingredienserna med smöret. Blanda i vispat ägg och mjölk till en degsmet. Gör lagom stora "platta" bröd. Pensla med kallt vatten och grädda i mitt i ugnen i ca 200 grader tills de fått lite färg.

Ät med en gång med ost och grönsaker på!

NJUUUUUUT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0