Brödbak

Efter jobbet igår hade vi ingenting planerat så jag satte igång med att baka bröd. Har inte gjort det på åratal. Ok, kanske scones då. Men det här skulle bli riktigt bröd! Glad i hågen satte jag igång. Insåg snart att jag köpt fel mjöl, rågmjöl istället för rågsikt... Ingen mjölk utan fick ta fil istället... Och inte hade jag en aning om att bröder skulle jäsa såååååå länge i olika omgångar. Jag kan säga att det tog sin lilla tid, men det blev otroligt gott. Det blev en egenkomponerad russinlimpa och en massa goda och nyttiga bullar.

Jag undrar hur det egentligen skulle blivit!? Men jag kommer nog göra detta brödet precis som jag nu gjorde igen!

50g jäst
50g smält smör
5 dl fil
5 dl mjölk
1 msk salt
5 dl rågmjöl
ca 14-16 dl vetemjöl

Blanda ihop fil och mjölk med det smälta smöret och värm till 37 grader. Häll det över smulad jäst och låt den lösa sig. Blanda i mjölet, så mycket det behövs. Låt jäsa i 40 minuter. Knåda i lite mjöl och forma till små bullar. Låt jäsa 40 minuter och grädda mitt i ugnen i ca 8-9 minuter.

Supergoda bullar med ost och paprika på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0