Never ending story

Kan man bli mer galen eller!? Vad handlar detta nu om, jo FÖRSÄKRINGSKASSAN så klart... Finns det en enda vettig människa där som VET vad den pratar om? Ja, kanske en enda. Den vänliga mannen jag idag fick äran att samspråka med.

 

Förra veckan fick jag nästan luren i örat när jag ifrågasatte det den argsinta, snäsiga och otroligt otrevliga damen sa. Jag tyckte att det lät väldigt konstigt det hon sa. Och när jag vred och vände på det så blev hon om möjligt ännu mer arg... Antingen hade hon ätit huggorm till frukost eller också så hade hon helt enkelt vaknat på fel sida. Men sitta där det borde hon inte göra. Hon förstörde min dag kan man säga. Kanske gå en utbildning i service samt läsa på reglerna lite!?

 

OK, jag kan inte heller alla dessa regler, men jag jobbar för fanken inte där.

 

Antar att ni undrar vad det handlar om, jo det ska jag berätta.

 

Som de flesta vet så måste man vara sysselsatt 100% från och med den dag barnet fyller 1 år. Inga problem tyckte jag för en månad sedan ungefär. Jag pluggar ju 100% (och mer därtill) och antog att jag bara kunde bestämma själv hur mycket föräldradagar jag då ville ta ut. För säkerhetsskull så ringde jag till F-kassan för at vara säker (man vill ju liksom inte göra fel mot en sådan hemsk myndighet...). Fick då till svar att mitt studerande inte räknas som sysselsättning (?) om jag inte tar bidrag från CSN... (Konstig regel på ett sätt tycker jag, men förstår den efetrsom man inte annars har någon inkomst...). Det berättades för mig att om jag tar bidragsdelen kan jag studera som sysselsättning och kan välja hur många föräldradagar jag ska ta ut. Jag behövde inte rapportera in det till Försäkringskassan då de såg det i sitt system då man får bidrag...

 

Fixar och trixar med CSN och ringer dem för att kolla att allt är ok med fribelopp hit och dit.

 

Innan jag skickar in alla papper så tänkte jag att jag dubbelkollar en gång till bara så att någonting inte ska bli fel.

 

Sagt och gjort, ringer, plats 502 i kön. Blir uppringd av en satmara som snäser från början. Vilket får mig att ta fram den allra lenaste lilla stämman jag har. Bara för att späda på hennes sjuka beteende. Får till svar att jag inte alls kan ta bidrag på 100% studier samtidigt som jag vill ta ut föräldradagar... Nähä, tillbaka på ruta 1 alltså. Hon menar vidare att om jag ska ta birdag så kan jag enbart göra det de dagar jag inte tar ut föräldradagar. Jag ifrågasätter hur det fungerar om jag skriver att jag tar föräkdradagar mån, tis och halva onsdagen och sedan tar birdag på 50%, ja det skulle väl kanske funka. Vaddå kanske!? Ja ha, och om jag studerar på distans och alla sammankomster är under helger, kan jag då ta fullt med föräldradagar den veckan? Nähä, det kunde jag inte heller, men om jag jobbar en lördag så behöver jag inte ta fullt, men samtidigt kan jag ta fullt? Ja, det skulle gå bra. Och om jag studerar på kvällar och helger kan jag ta fullt då? Nähä, för är man mammaledig ska man inte studera utan man ska ta hand om barnet... Ja, det vet väl jag med, men han sover ju... Bla bla bla.

 

Efter mycket dividerande fram och tillbaka frågade jag:

Så du menar att om jag studerar på 100% kan jag ta ut 50% birdag och 50% föräldrapenning? Ja, det skulle man kunna göra, för de vet ju inte att jag studerar när jag är hemma!? Daaaaaaaa. Korkad.

 

Sagt och gjort, fyllt i allt, men tyckte liksom ändå inte att allt stämde. Så ändrade mig igen. Gjorde en massa ändringar hos Försäkringskassan och kände mig nöjd efetrsom jag nu inte skulle trampa någon på tårna...

 

Idag ringde dock en mycket trevlig person från just Försäkringskassan bara att förvisa siga om vilken ansökan som skulle gälla. Han var underbar att prata med. Och fick nu ett besked om att man får ta föräldradagar för alla dagar i veckan även om man har ett 100% birdag från CSN så länge det inte inkräktar på att jag är hemma med mitt barn. Skulle jag däremot lämna honom på förskola eller så så skulle jag inte få ta föräldradagar, men det fattar jag väl själv antar jag. Jag fick jobba så mycket jag ville under helgerna och kunde fortfarande ta ut föräldrapenning under alla dagar i veckan...

 

Mycket med det här, men nu känns det lite klarare, och jag har bestämt hur jag ska göra:-).

 

Allt löser sig till slut (kanske, historien är nog inte slut än:-)


Kommentarer
Postat av: Ullis

Det vissa myndigheter/vårdgivare inte tänker på är att vad de gör på arbetet kan ställa till ett H-vete för människor, tyvärr ofta för dem som är SJUKA, som inte alltid orkar ringa MASSA samtal för att verkligen försäkra sig att det man blivit tillsagd är det som är rätt...

Mer medmänsklighet skulle inte skada!

Stå på dig tjejen! Stor KRAM

2011-01-30 @ 04:25:38
Postat av: heb

en sak bara men det kanske inte är så nu men...det kan vara så att även bidrag som inte är lån undrar jag om du verkligen får om du jobbar och tjänar över en viss summa varje termin...typ 37 000 kr eller vad det är. Hör med CSN där för säkerhets skull, de är noga med det beloppet att man inte får ha för hög inkomst men det kanske gäller bara lån från CSN.

2011-01-31 @ 22:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0