Hmmm, vad säger resultatet?

Har gjort en rad uträkningar och jag inser att jag får samma svar som facit, halleluja, men frågan är om jag exakt fattar vad det säger!? Enligt mig borde detta ANOVA (one-way eftersom det är en inompersonsdesign (correlated)) test tolkas som följande:

ANOVA Summary
Source SS df MS F P
Treatment
[between groups]
Error
Ss/Bl
Graph Maker
Total
Detta innebär att tabellen visar att vi har en signifikant huvudeffekt av ljudmiljön.


Uppföljningstestet säger följande

Tukey HSD test

HSD[.05]=2.4; HSD[.01]=2.95
M1 vs M2   P<.01
M1 vs M3   P<.01
M1 vs M4   nonsignificant
M2 vs M3   nonsignificant
M2 vs M4   P<.01
M3 vs M4   nonsignificant

Data Summary
  Samples
1 2 3 4 5 Total
N
-X
-Mean
-X2
Variance 58.8095
Std.Dev.
Std.Err.


Här kan man se vilka medelvärdesjämförelser som är signifikant skilda från varandra. M1 står för tystnad och den är signifikant skild från M2 (Pratbuller) och M3 (trafikbuller). Dessutom är det en signifikant skillnad mellan M2 (Pratbuller) och M4 (Flygplansbuller). Om man tittar på de medelvärdena ser man hur deltagarna på gruppnivå har presterat i de olika ljudmiljöerna.

Alltså kan man sammanfatta det hela i löpande text med
en envägs-ANOVA visade på en signifikant huvudeffekt. Ett Tukey HSD uppföljningstest visade på signifikanta skillnader mellan prestation i tystnad och pratbuller (p<.01), tystnad och trafikbuller (p<.01) och mellan flygplansbuller och pratbuller (p<.01).


Så här kul har jag om dagarna just nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0