Betygsystem

Fick en fråga, så tänkte förtydliga lite.

Faktiskt så har högskolor och universitet lite olika betygssystem.

I Lund, universitet, sätts betygen U, G och VG, inga konstigheter, u=underkänd, g=godkänd, vg=väl godkänd. Detta även från Stockholms universitet, högskolan i Kristianstad sams Blekinge tekniska högskola.

Från högskolan i gävle ges betygen enligt Bolognasystemet, A,B,C,D,E där A är högst och E är lägst, men ändå godkänt. Betygen F och Fx är icke godkänt respektive icke godkänt med kompletterande uppgifter.

Lite svårt att jämföra de båda betygsskalorna och vet inte vilken jag föredrar. Kanske lättare för läraren att gå efter fler kriterier som från gävle och allt poängbedöms, samtidigt så är det likväl enklare med en tregradig skala där det finns ett medel. Samtidigt är det svårt att få vg och ett starkt g skiljer ju sig ganska mycket från att ha varit u, men med kompletterande uppgifter blir precis godkänt...

Ja, det är en djungel... Och jag är hur som mycket nöjd med att hittills enbart ha VG där det är möjligt... Tror jag har två g från förra terminen, men de kurserna var svåra. Liksom att jag i psykologin rakt av haft b denna termin, men a under tidigare terminer... Och vad spelar det för roll, egentligen. Hade jag fått e på statistiktentan hade jag varit precis lika nöjd!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0