Vem är ens vän egentligen!?

Vad är vänner egentligen? Vad tillför de mitt liv? Varför lägga ner energi på folk som bara suger ur energi utan att föra tillbaka energi? Jag vet inte, men vad är en vän egentligen? Betraktar man alltför många som vänner? Och nära vän, när är man det? Finns det många sådana egentligen?

Jag vet att jag fick svara på denna frågan då jag var hos min läkare för utredning i ett formulär där man skulle ringa in det svar man tyckte stämde bäst. När han gick igenom mina svar reagerade han på det, jag tänkte inte så mycket på det, jag har alltid ansett att jag har väldigt många vänner, men frågan är ju vad som är en vän, egentligen!? Jag trodde mig veta svaret, men vet ärligt talat inte om jag alltid trott fel... Så är det antagligen om man oftast ger för mycket av sig själv till alldeles för många. Men verkligheten hinner ikapp och tillslut inser man nog vilka som finns där för en, både i med och motgång, eller bara rent allmänt. Kanske är det så enkelt som att när man frågar en 5-åring och får det självklara svaret att det är en eller två som är ens kompisar... Inte mer invecklat än så... Och de har ju oftast betydligt fler relationer en endast den personen som de säger. Men vad är alla andra i ens bekantskapskrets då? Bara bekanta? Men oftast är de ju så mycket mer än så...

Och nej, det har inte hänt någonting, bara lite funderingar från mig rent allmänt. Kanske vill jag alla så gott att jag inte orkar vilja mig själv gott för att de slukar min energi!? Jag vet inte, alla är inte som jag, tänker inte lika, vill inte lika, och man ska inte vara lika, men man kan visa lite etik och moral i alla fall.



Vad är en vänskap? Kan den förklaras,
Blicken som säger: Vänner är vi
Sällan vi talar om vad vi känner,
vi bara vet det, vet det
Vänner vi skall förbli.

Kanske med åren ses vi rätt sällan
möts inte ofta, skiljas igen
Men när vi träffas, du är densamma
Vi vet det båda,
Vår vänskap varar än.

Fröjd det mig ger att du finns i världen
att vi kan mötas och skiljas så
helt utan fraser, självklart och enkelt
Tänk att en sådan gåva
man kan av livet få.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0