Lite kvällsrutiner

Nu har vi börjat införa lite kvällsrutiner för Hugo som faktiskt hunnit bli fyra veckor! Shit, tiden rullar på, alldeles för sanbbt. Egentligen så är det väl inte så mycket, men han har på något sätt satt sina rutiner själv ända sedan han kom till oss, så varför ändra på det som fungerar!? Och jag tror att rutiner är bra för barn. Visst, man måste kunna vara flexibel, men är man hemma så tror jag det skapar ett lugn och en trygghet hos barn. Samtidigt som man måste vara flexibel och lyhörd för barnets signaler såklart.

Hur som helst så har vi introducerat kvällsbad för att få en mysig stund och varva ner så att han liksom märker av att det är kväll. Och han verkade dessutom gilla det. Riktigt mycket. Han försökte le med munnen, men än så länge når leendet bara ögonen, men han såg såååå lycklig ut. Inte vet jag om det var lugnet utan syrran plaskandes i badet som bidrog till det...

Mat fick han vid tio och sov som en gris till fem då han tog någon snutt och somnade om som en björn till halv nio... Nästa steg i rutinernas tecken blir att han ska somna i sin säng. Nu somnar han hos oss och om jag inte somnar före lyfter vi över honom i hans säng...

Moa var fem veckor då hon sov hela nätter i sin säng, får se om det blir lika här, men tror inte det, han är lite för mysig av sig...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0