Mitt lilla troll

Igår cyklade Moa rakt in i brännässlor. Stackars henne. Jag kommer verkligen ihåg hur himlans ont det gör att bränna sig på dessa vackra gröna nässlor. Och vilket tjut hon gav till. Inte av glädje direkt. Hela armarna och benen var fulla av utslag. Men hon var bra tapperändå, även om det var lite gnäll till och från.


Huskurer om du bränt dig på brännässlor

Om du bränt dig på en brännässla och ser ett Groblad i närheten, ska du pressa saften
ur stjälken och dra bladet i stjälkens riktning över det svidande hudområdet. Klådan
försvinner med detsamma.

Skär en skiva av en slanggurka och gnid huden för att få svedan att försvinna.

Löksaft lindrar många hudirritationer och är även effektivt om du bränt dig på brännässlor.

Gnid huden med ett maskrosblad, det lindrar en aning.

Häll mjölk på huden där du bränt dig på brännässlor, så går smärtan snart över.

Gnid huden med en rå tomat där du bränt dig. Tomat hjälper även vid soleksem och getingstick.

Gnid huden med saften från ett vitkålsblad. Det ska lindra.


Vi hade ett långt samtal om när jag var liten och brände mig, gud så hon lyssnade och sedan sa hon att " Jag tror nog inte jag vill cykla in i dem igen mamma, det är bättre att jag cyklar på vägen..."

Ja, det tror jag med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0