Skönt!

Idag vaknade jag med en känsla av hunger, skönt, illamåendet är som bortblåst och jag känner mig pigg!!! Yezzz! Kroppen värker som tusan, men det är ju en vana så det bekommer mig inte så mycket just nu. även om det gör sjukt ont. Men vilken härlig befrielse att vakna upp utan illamående och känna att man vil äta MAT! Fick i mig en sked makaroner igår, med andra ord en perfekt uppladdning för SM...

Stadig frukost med havregrynsgröt och all frukt som fanns kvar i kylskåpet, macka och sista osten och två glada barn bar det av till affären för att utföra den dagliga veckohandlingen. Gissa om det fanns mycket gott som ville ner i mina påsar... Särskilt eftersom jag just nu är sugen på allt... Hugo var trött som jag vet inte vad och blev stoppad i sängen så fort vi kom hem. Sedan dess har han sovit, 2 och 1/2 timma nu. Jag har hunnit plugga det jag tänkte och ska snart ta itu med städning. Tänkte att Hugo skulle hjälpa eller stjälpa mig med det idag. Han är så glad när han får knata omkring med en trasa. Men hur skönt är det inte att verkligen ha gått igenom allt inför den stora psykologitentan... Nu gäller det att repetera så att det fastnar. mycket har satt sig, men så var det ju det här med typ 3000 ord som man ska kunna... Och jag vet inte om jag varit så intresserad av forskning och sådant, men tror att ja fått upp ögonen för det. Men vilka ord man ska hålla i sär...


deduktion, reproducerbar, oberoende variabel, latinkvadrat inompersondesign, betingelse, intersubjektiv bedömning, validitet, kausalitet, korrelation, epistemologi, falsifiering, deskriptiv, tautologi, determinism....

Det var några av alla underbara ord som ska få plats i min hjärna.

Och den andra tentan då... jo, har hunnit läsa allt där och har absolut fastnat för KBT och systemteorier som familjeterapi. Det känns som att psykoanalysen, relationsteorier och inlärningsteorier sitter, och det, det är skönt.

Nackdelen med hemtentor är att man måste göra alla dessa källhänvisningar. Oftast kan man det i det stora hela och det tar sådan tid att leta reda på exakt var och i vilken av alla kursböcker det är skrivet. Känns ibland som att man bara sitter och bläddrar för att leta reda på källorna. Det är fördelen med salstentor, man får plocka fram kunskapen i hjärnan men behöver inte tänka på vilken bok eller sida det står på, samtidigt kanske det blir mer ytligt och inte lika vetenskapligt skrivet... Ja ja, jag vet inte. Senare idag ska jag ta itu med den Limbiska hjärnan och Neocortex.

Alldeles alldeles underbart. Fasen vad skönt, förhoppningsvis klarar man salstentan om en vecka och får börja med det roliga inom psykologin. Dock förstår jag att man behöver dessa grundläggande kunskaperna för att kunna förstå resten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0