Bältros, trodde inte barn kunde ha det!?

Men det kan de visst det! Moa har fått bältros. Ingen rolig sjukdom och jag ser verkligen på henne att hon har ont. För att klara ut begreppen: Har man tidigare haft vattkoppor kan man smittas av bältros av någon som har vattkoppor. Men en som har bältros kan inte smitta någon som haft vattkoppor med bältros. Bältros får man av att det egna viruset från vattkoppor som finns i kroppen aktiveras. Däremot kan en person med bältros smitta en person som inte haft vattkoppor med vattkoppor... Men hur i hela friden kan man då säga att ett barn som haft vattkoppor kan leka med ett barn med vattkoppor utan att smittas... OK, man kan inte få vattkoppor två gånger, men man kan alltså smittas med bältros då... Glasklart, hmmm, javisst! Hur som helst så kallas det ju även för helveteseld. Brännade, svidande och smärtande som sitter i nerverna och kan finnas kvar länge efter att utslagen försvunnit. Just ka, detta kom ju verkligen perfekt som ett litet brev på posten... Innebär fler vakna nätter tillsammans med den avskyvärda smärtan, MEN nu ska man försöka behandla och trösta barn med...

Kommentarer
Postat av: bea

Min bror hade detsamma när han var liten, min mamma fick då tipset att kyla potatismjöl och "badda på" som puder typ, det lindrar snärtan och kliandet en del. Men det kanske du redan visste.

Tack för en inspirerande blogg:)

2011-10-12 @ 22:12:47
Postat av: Ullis

Stackars, stackars Moa!!!

Hoppas det går över fort!

Kram

2011-10-13 @ 21:11:56
Postat av: Cissi

Jag har en treårig tjej här hemma som också fått bältros. På vårdcentralen sade de att det absolut inte var bältros (baserat på att det var ovanligt på barn, plus att ena "utslaget" sitter lite på båda sidor av ryggraden) men när jag åkte till barnmottagningen var det självklart det. Vad jag har förstått så är det så att viruset ligger latent i kroppen och kan bryta ut i form av bältros vid tex en förkylning, inte utav andras vattkoppor. Har du en gång haft vattkoppor har du liksom viruset kvar i kroppen som bara väntar på att immunförsvaret skall bli nedsatt (tex vid förkylning) så det kan bryta ut, nu i form av bältros. Har man haft vattkoppor tidigt i barndomen (min tjej var 6 månader) finns det också risk att drabbas av bältros som barn.

Tack för tipset om potatismjöl, skall prove det. I natt har jag sovit i soffan med tjejen, pga att hon har haft svårt att sova för allt kliande. Har inte fått någon medicin, för det sätter de sällan in på barn. Nu hoppas jag bara att det inte blir så långvarigt, utslagen började för en vecka sedan, men blir fler och fler så jag håller tummarna att det vänder nu...

Hoppas allt är bättre med er tjej!

2011-10-28 @ 07:38:22
Postat av: Jeanette

Stackars era tjejer, min sambo vill absolut åka till svärmor som har bältros med våran dotter som är ett år. Vill ännu mindre nu när jag läste denna länken

http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/barnsjukdomar/vattkoppor-baltros

Varför kan inte BVC stå för sån information istället för att säga att det inte är ngn fara :(

Krya på er

2011-11-24 @ 15:04:55
Postat av: Jeanette

länken gick inte igenom men den finns på tryggabarn.nu


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0