Lättnad.

Lättnad är det enda jag känner. En stor lättnad att veta att vi kan tillbringa dagarna på sjukhus med vår son med rätt. Ja, ni läste rätt.

Sent i eftermiddags ringde telefonen och jag mottog meddelande om att "givetvis anser vi att Hugo är mycket allvarligt sjuk, och man ska inte behöva befinna sig i ett omedelbart hot om livet för att få ta del av försäkringen som rör allvarligt sjukt barn. Ni har naturligtvis rätt att få vård av allvarligt sjukt barn från och med den dagen ni ansökte om det. Även under, efter och kommande rehabilitering täcks av det". Gahhhhh.
Dock baseras det på att försäkringskassan bedömer detta trots utlåtande från läkaren som inte var klart nog. Att rutiner och förordningar inte når handläggare rätt och att vi hamnade i ett glapp. ?!

Jag känner enbart lättnad, inte glädje och inte segerrus. Detta har varit en hemsk kamp, att oroas och våndas och inte veta att vi kan tillbringa tiden med Hugo. Tänk vad mycket som kunde besparats. För alla parter.

Över min döda kropp hoppas jag att någon annan behöver strida och utföra denna kamp mot en myndighet dom ska verka för att stötta familjer i utsatta situationer. Jag hoppas de ser över regler, rutiner och tolkningar. Tänk om vi hade varit en familj som inte orkat, eller haft förmågan, att driva detta vidare utan bara accepterat beslutet. Vad hade hänt då? 

Jag måste också förmedla att jag känner mig ledsen över handläggarnas situation. Förstår inte till 100% hur de kan stå för sitt arbete, och känna att de gör ett bra jobb. Jag hoppas det blir tydligare för dem, enklare att tolka vad allvarligt sjuk innebär. 

Nu ska jag släppa detta och fokusera på det vi ska. Vår familj och våra barn, både stora och lilla. Och be till högre makter att allt går bra.
 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag ber med er att allt går bra. Det måste det bara.

2014-05-13 @ 23:14:56
Postat av: Jessica Gjertz

Inte mer än rätt! Men skönt att det är klart. Kram

2014-05-14 @ 06:25:15
Postat av: Ullis

Hej Johanna 🌹
Bra att de tagit sitt förnuft till fånga. Ersättning är det sista ni ska behöva tänka på. Jag tänker på er precis hela tiden och jag vet att MÅNGA med mig gör det. Jag hoppas att allt kommer gå jättebra 💙💙💙Sänder er alla Styrkekramar i världen ❤❤❤

💙💙 Lycka till Hugo 💙💙

2014-05-14 @ 06:34:56
Postat av: Robert N

Jag är så otroligt glad för er skull. Tårarna väller upp till kanten här medans frukostgröten kokar.

Ta hand om er.

2014-05-14 @ 06:51:41
Postat av: Kristina Lundgren

Vad skönt att ni fick detta positiva besked från försäkringskassan! Håller alla tummar att det var det första av fler positiva besked framöver. Lycka till idag och framöver! Kram!

2014-05-14 @ 07:33:06
Postat av: Kathrin

Det var på tiden att FK tog rätt beslut. Tänker på er och håller våra tummar för att allt blir bra. All styrka och lycka till er och Hugo ❤️✊🍀
Stora kramar

2014-05-14 @ 07:34:57
Postat av: Jenny grannen

Skönt att de ändrade till de rätta så ni.kan koncentrera er på varann <3 kram till er

2014-05-14 @ 12:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0