Stockholm royal park aquathlon

Förra helgen var vi några stycken från simklubben som var ute på Djurgården, Stockholm, och deltog i Stockholm Riyal Park Aquathlon. En årlig tävling där några av Sveriges, och andra länders, riktigt duktiga simmare och triathleter deltar. Tävlingen kan göras enbart genom simning 1, , 2, 5 eller 10 km där de två sistnämnda sträckorna är tävlingsklass. Vill man dessutom springa kan välja på 7, 14 eller 21 km där tävlingsklasserna är 1 km simning + 7 km löpning eller 5 km simning +21 km löpning. En tidig morgon begav vi oss dit. Till synes perfekta väderförhållanden! En härlig stämning mötte oss i start/målområdet. Glada idrottsutövare och publik kors och tvärs. Startlistan hade publicerats redan veckan innan så jag visste vilka som skulle vara med i min klass. En hel del bra simmare. Nervös är mig bara förnamnet på hur jag kände mig. 5 km stod på schemat för mig. En sträcka jag aldrig tidigare genomfört i öppet vatten. 

Många simmare trängdes i vattnet och alla ville ha en så bra startposition som möjligt. Startögonblicket är för mig det värsta då det gäller öppet vatten. Avvaktar lite för mycket, tar för mig för lite. Kallt i vattnet i Dkurgårdsbrunnsviken var det. Det ryktades om 16 grader, men vet inte jag...
Hur som iväg kom vi. Efter ca 600 m kom jag i kapp två simmare. Länge låg jag och funderade på om det var mans- eller kvinnofötter jag hade framför mig. Simmade hela tiden in i deras fötter men kom in i ett behagligt tempo där det hade kostat mer att simma om än att ligga kvar. Så där låg jag i ett mycket behagligt tempo och kände hur kul och lätt det var. Så här i efterhand borde jag ha försökt att simma om tidigt så att jag hade kommit loss, men tror oxå att jag då hade kunnat bli lite för trött och inte hållt loppet igenom. Gjorde väl ingen försök till att komma förbi direkt. Kom upp dom 2:a endast 16 sek efter en tjej som är med i landslaget öppet vatten. Kändes grymt kul och som vanligt finns det mer att ge. 

Ett härligt gäng efter prisutdelningen.

Denna vecka har träningen flutit på, tidiga mornar eller sena kvällar. Allt för att inte nalla av familjetiden försöker jag hitta tid då de sover eller gör annat. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0