Livet rullar vidare

Alla är vi på väg någonstans i livet. Varje gång vi beger oss mot sjukhuset en tidig morgon slår det mig hur vardagen för de flesta flyter på. Susar fram i gryningen mot jobb och möter dagen med storm. Likaväl slår det mig att just dessa dagar vill jag inte vara på väg någonstans. Att rycka upp sitt barn okristligt tidigt, lämna ett barn hemma med barnvakt (tack alla som ställer upp), traska genom långa mörka och kala sjukhuskorridorer, vandra in på en onkologmottagning där döden hänger i väggarna... Förbereda sitt barn för sövning, vara med när det sövs. Väntan. Uppvak. Avdelning. Överallt sjuka barn.


Och just känslan av att närvara när ens barn sövs kommer jag som jag tidigare skrivit aldrig någonsin vänja mig vid. Hur den lilla kroppen blir lealös, hur min makt och min kontroll som förälder suddas ut. Att inte veta vad som händer med det bästa man har. Den känslan är hemsk.

Idag är det bara en magnetröntgen. Imorgon går vi igenom samma procedur. Men då ligger han på operationsbordet så här dags. Då vet vi dessutom att han kommer ha megaont efteråt. Och det är ändå en operation i ryggen, med alla risker det innebär... 

Allt detta medan livet rullar på utanför. Tiden går. De flesta är på väg någonstans. Jag vill oxå vara på väg, men här hoppas vi mest på att tiden stått still, att tumören inte är på väg att växa fortare än vad den gör. Att den snarare står still. 

Kan man stoppa tiden? Jag är allt för rädd för framtiden för att jag med glädje kan möta den varje morgon. Inte en dag sedan den 18 mars 2014 har jag vaknat utan att första tanken är 'jag har ett barn med hjärntumör, rädda honom'. 

Hugo, min underbara skatt. Den gladaste jag någonsin mött. Den som alltid har en kram redo. Åh vad jag inte vill utsätta honom för detta.


Familjen samlad, egentligen en helt vanlig kväll, men kvällen är inte vanlig. För den har även fått in en oinbjuden gäst som inte vill försvinna; cancern. Men varje stund med dessa två underbara barn är värt allt och lite till. Därför väljer vi att möta varje ny gryning med hopp och tacksamhet för ännu en dag tillsammans. För att framtiden ändå finns där med hopp som aldrig sviker.


Kommentarer
Postat av: A-H

Hoppas MR idag och operation imorgon går bra. Heja Hugo!

2015-10-06 @ 10:58:36
Postat av: Åsa

Tänker så mycket på er. Lycka till med allt idag och imorgon och sen. Jag försöker lära mig att ta vara på tiden. Kram!!

2015-10-06 @ 13:09:28
Postat av: Wirre

All styrka och kärlek som går att frambringa och hoppas innerligt att allt går bra!

2015-10-06 @ 19:34:02
Postat av: Jessica

Ord räcker inte till men all kraft och lycka till! Vi tänker på er.

2015-10-06 @ 20:07:31
Postat av: Anna ,

Hoppas allt går bra och att återhämtningen för Hugo går snabbt. Dina inlägg berör! Kram

2015-10-06 @ 23:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0