Jag bestämmer - igen!

En dag i mitt liv....

Jag vaknar. Vaknar trött och stel i hela kroppen, fast jag lyckats sova två timmar i alla fall. Tar två Alvedon och en Ipren. Väntar. Väntar på att den värsta toppen av värk ska försvinna. Stiger upp. Jag måste och jag bestämmer att jag måste göra det nu!
Duschar varmt. Det hjälper. För stunden. Klär på mig och plockar fram frukost. Matlust? Nej, värken finns där. Men jag bestämmer att jag måste äta. Vet att det snart blir något bättre, snart.
Efter en och en halv timme har jag kommit igång någorlunda. Kroppen skriker efter att få vila i horisontalläge. Då känns det som bäst. Jag bestämmer att den inte får sin vilja igenom. Jag måste till jobbet. Jag vill jobba.
 
På förmiddagen känns det ganska ok. Vid tolv-tiden varje dag bränner tårarna. Jag bestämmer att jag inte vill gråta. Att jag ska klara min dag som alla andra. Räknar ner tills jag kan komma hem och bara få ha ont utan att någon ser. Jag bestämmer att jag måste laga mat. Sittande på en pall rör jag i pastagrytan. Fötterna och ryggen skriker, men jag bestämmer att det är viktigt för mig och min familj att äta tillsammans. Vi äter, men de ser att jag är plågad, men jag bestämmer att det inte är så farligt, att jag orkar några timmar till.

Kryper ner i ett varmt bad och känner hur värmen sprider sig och hur kroppen åter känns lite bättre. Badar länge och har den bästa stunden på hela dagen. Precis som andra. Jag har klarat ännu en dag och undrar om jag ändå inte inbillat mig att det gjort så ont? Jag bestämmer att så är fallet och går upp ur badet. Torkar mig och sätter på mig kläder. Tänker att nu kan jag städa lite. Börjar, men orkar inte stå. Ryggen och fötterna skriker igen. Jag bestämmer igen att det måste gå. Jag vill ha rent och fint. Jag vill bjuda mina vänner på fika. Jag vill vara som jag alltid varit. Den som fixar och grejar och alltid är glad! Jag bestämmer att det går. En liten stund. Jag kan sova sedan. I alla fall några timmar.

Jag vaknar igen. Tar två Alvedon och en Ipren. Jag bestämmer att jag ska klara ytterliggare en dag.

För jag bestämmer!

Kommentarer
Postat av: Ullisen

Hej Tjejen!

Du tänker helt rätt, det är du som bestämmer!!!

Men jag är den första att medge att det inte är det lättaste, vi har en dominant varelse inom oss som vi behöver ta på rätt sätt...

Hur gick det på st görans??? BRA hoppas jag.

Ha en jätte bra påsk. kämpa på!!!

Kram ullis

2009-04-10 @ 21:30:39
URL: http://ulrikasjoblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0